Aletta van Eck: ‘Ook in Nederland is de nood soms hoog’

Grote veranderingen beginnen vaak bij individuen die op kleine schaal andere keuzes maken. Wij noemen hen Rechtbrengers. We komen ze tegen in ons werk op andere continenten, maar ook in Nederland. We stellen ze graag aan je voor. Maak kennis met Aletta van Eck (51).

‘Recht doen, omzien naar de ander. Deze opdracht uit de Bijbel motiveert mij om iets extra’s te doen voor de mensen in mijn omgeving. Voorheen deed ik dat via mijn vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Ik ontdekte dat een grote groep mensen het financieel niet makkelijk heeft in ons land, maar niet iedereen is ‘arm genoeg’ om recht te hebben op een voedselpakket. Voor deze gezinnen is een uitstapje naar de bioscoop, een pretpark of het zwembad niet vanzelfsprekend. Laat staan dat ze lid zijn van een sportclub of één keer per jaar op vakantie kunnen. Het was tijd voor actie en dat resulteerde in het ontstaan van Stichting EckStra.

Druk van de ketel

Mijn zus en zwager hebben het eerste vuurtje aangewakkerd om de handen uit de mouwen te steken. Ze stonden als initiatiefnemers aan de wieg van een nieuw kinderdagverblijf in Kenia. Door te helpen waar de nood hoog is, beseften ze dat in Nederland ook nog veel werk ligt.

Samen hebben we concrete plannen voor onze stichting vormgegeven. Inmiddels zijn we met een team van vijf vrijwilligers en hebben we een flyer gedrukt. Ons doel is om kwetsbare mensen iets extra’s te geven om zo hun situatie even te verlichten. Dit willen we onder meer doen door het uitdelen van bonnen waarmee mensen uit verschillende extraatjes kunnen kiezen. Hierbij kun je denken aan een keer boodschappen doen bij de supermarkt of een kaartje voor de bioscoop. Door een uitstapje of dagje weg, halen we in hun dagelijks leven de druk even van de ketel.

Alle beetjes helpen

Toen we begin 2018 begonnen met het maken van plannen, was ons doel het openen van een inloop-kringloop. Helaas bleken die plannen financieel nog niet haalbaar. Daarom zijn we kleiner gaan denken en hebben we in juni 2018 onze stichting opgericht. Via particuliere steun door bijvoorbeeld flessenbonnetjes van de Albert Heijn, een collecte van kerk de Lichtkring in Amersfoort en de opbrengst van rommelmarkten, ontving onze stichting al enkele donaties. Rond kerst 2018 konden we onze eerste actie organiseren. Via de sociaaljuridische dienst en een lokale organisatie kwamen we aan adressen van mensen die wel een extraatje konden gebruiken. Zij kregen van ons een tasje met inhoud. Ik vond het heel bijzonder om zoiets voor mijn eigen buurtbewoners te kunnen doen.

Dat we met zo weinig middelen toch al een beetje recht kunnen brengen, leert mij dat er niet veel nodig is om naar de ander om te zien. Binnenkort hebben we onze tweede actie en kunnen we weer bonnen uitdelen aan mensen in onze buurt. Ik geniet van iedere mijlpaal!’

Tekst en foto: Iris Zwart.