Festival HoopVol initiatief van Pact Sam Sam

Woensdag 29 mei

Een gratis festival voor iedereen die betrokken is bij armoedebestrijding (in Amersfoort) als professional of vrijwilliger.

Verdeeld over de twee zalen van Fluor maak je kennis met hoopvolle initiatieven en gaan we met elkaar in gesprek.

(foto Maarten Bijster)

Van 'Samen rijk' en 'Gewoon geld geven' tot voedselkastjes en 'Dress for Succes'. Je kunt in gesprek gaan, maar ook luisteren. En natuurlijk is er ook gelegenheid om te netwerken zodat we elkaar beter leren kennen. Vrijwilligers en professionals, gemeente en lokale organisaties, binnen Amersfoort en daarbuiten.

Ook in 2024 gaan we weer een aantal snuffelmarkten houden.

de data zijn:

zaterdag 27 januari en

zaterdag 24 februari

van 10 tot 14.00 uur in Buurthuis One aan het Masker 213

Ook dit jaar hebben we weer mooie kerstpakketten samen kunnen stellen waar we een hoop mensen blij mee hebben mogen maken.

Dit is mede mogelijk gemaakt door de donaties die we ontvangen hebben en de verkoop via onze snuffelmarkten.

We willen iedereen bedanken voor de bijdrage!

Maar liefst 34 gezinnen konden via onze stichting deze zomer een dagje uit kiezen. In overleg met de gezinnen werd er gekozen voor bijvoorbeeld het Dolfinarium, dierentuin, julianatoren, zwembad of lekker uit eten.

Ook hebben we weer 5 gezinnen een vakantie aan kunnen bieden via ‘het Vakantiebureau’ in samenwerking met RCN vakantieparken die dit financieel mogelijk maakt. En ook nog 7 andere gezinnen via een particulier huisje wat voor ons vrijwel gratis was aangeboden.

Het lijkt iets kleins, maar gezinnen kijken er echt naar uit en het geeft weer even positieve energie. Voor kinderen is het leuk dat ze ook wat kunnen vertellen over wat ze hebben gedaan in de vakantie.

Grote veranderingen beginnen vaak bij individuen die op kleine schaal andere keuzes maken. Wij noemen hen Rechtbrengers. We komen ze tegen in ons werk op andere continenten, maar ook in Nederland. We stellen ze graag aan je voor. Maak kennis met Aletta van Eck (51).

‘Recht doen, omzien naar de ander. Deze opdracht uit de Bijbel motiveert mij om iets extra’s te doen voor de mensen in mijn omgeving. Voorheen deed ik dat via mijn vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Ik ontdekte dat een grote groep mensen het financieel niet makkelijk heeft in ons land, maar niet iedereen is ‘arm genoeg’ om recht te hebben op een voedselpakket. Voor deze gezinnen is een uitstapje naar de bioscoop, een pretpark of het zwembad niet vanzelfsprekend. Laat staan dat ze lid zijn van een sportclub of één keer per jaar op vakantie kunnen. Het was tijd voor actie en dat resulteerde in het ontstaan van Stichting EckStra.

Druk van de ketel

Mijn zus en zwager hebben het eerste vuurtje aangewakkerd om de handen uit de mouwen te steken. Ze stonden als initiatiefnemers aan de wieg van een nieuw kinderdagverblijf in Kenia. Door te helpen waar de nood hoog is, beseften ze dat in Nederland ook nog veel werk ligt.

Samen hebben we concrete plannen voor onze stichting vormgegeven. Inmiddels zijn we met een team van vijf vrijwilligers en hebben we een flyer gedrukt. Ons doel is om kwetsbare mensen iets extra’s te geven om zo hun situatie even te verlichten. Dit willen we onder meer doen door het uitdelen van bonnen waarmee mensen uit verschillende extraatjes kunnen kiezen. Hierbij kun je denken aan een keer boodschappen doen bij de supermarkt of een kaartje voor de bioscoop. Door een uitstapje of dagje weg, halen we in hun dagelijks leven de druk even van de ketel.

Alle beetjes helpen

Toen we begin 2018 begonnen met het maken van plannen, was ons doel het openen van een inloop-kringloop. Helaas bleken die plannen financieel nog niet haalbaar. Daarom zijn we kleiner gaan denken en hebben we in juni 2018 onze stichting opgericht. Via particuliere steun door bijvoorbeeld flessenbonnetjes van de Albert Heijn, een collecte van kerk de Lichtkring in Amersfoort en de opbrengst van rommelmarkten, ontving onze stichting al enkele donaties. Rond kerst 2018 konden we onze eerste actie organiseren. Via de sociaaljuridische dienst en een lokale organisatie kwamen we aan adressen van mensen die wel een extraatje konden gebruiken. Zij kregen van ons een tasje met inhoud. Ik vond het heel bijzonder om zoiets voor mijn eigen buurtbewoners te kunnen doen.

Dat we met zo weinig middelen toch al een beetje recht kunnen brengen, leert mij dat er niet veel nodig is om naar de ander om te zien. Binnenkort hebben we onze tweede actie en kunnen we weer bonnen uitdelen aan mensen in onze buurt. Ik geniet van iedere mijlpaal!’

Tekst en foto: Iris Zwart.